Een keyword, of zoekwoord, is een woord dat mensen intypen bij een zoekmachine. Het kan één woord zijn maar ook een combinatie van enkele woorden. De zoekwoorden die het meest gebruikt worden moet je verwerken in je website. Zo komt jouw website hoger in de zoekresultaten, en krijg je dus meer bezoekers op je site.
Er zijn veel redenen te vinden waarom mensen op internet surfen, maar grofweg kun je ze onderverdelen in één van de volgende groepen:
Groep 4 is het belangrijkste. Deze bezoekers weten al precies wat ze zoeken, en zijn er klaar voor om deze te kopen. Iemand uit groep 3 zoekt meer op brede, algemene termen, maar iemand van groep 4 zal specifieke keywords intypen in een zoekmachine. Op deze manier van zoeken kun je het beste je keywords afstemmen.
Bekijk het onderwerp van je website goed en maak dan uit je hoofd een lijst met zoekwoorden en combinaties daarvan. Zorg er voor dat alle belangrijke woorden uit je tekst in de keywords voor komen, zoals bijvoorbeeld bedrijfsnaam, naam product enzovoorts. Probeer te bedenken welke zoekwoorden jij zou intypen bij een zoekmachine als je op je website terecht zou willen komen. Doe het brainstormen het liefst samen met iemand anders, want twee weten meer dan één. Zorg dat je ongeveer 30 woorden of woordcombinaties hebt. Als je een bedrijf hebt, vergeet dan niet de vestigingsplaats als keywoord op te nemen.
Niet alle mensen die zoeken zoeken meteen naar jouw product of dienst. Ze kunnen bijvoorbeeld ook hun probleem als zoekterm intypen, of al een mogelijke oplossing van hun probleem omschrijven, zonder daadwerkelijk jouw product of dienst te noemen. Probeer dit soort zoektermen te bedenken en breidt zo je lijst uit. Kijk ook naar synoniemen, andere spelling, meervoud en enkelvoud enzovoorts. Ook gebruiken mensen vaak beschrijvende woorden als goedkoop, snelle, etc.
Er zijn verschillende programma’s om je eigen website-statistieken te bekijken. Bijvoorbeeld door een teller op je website te plaatsen of bij je provider. Een populaire gratis website teller is die van Statcounter.com. Zo kun je zien op welke zoektermen je website nu al op gevonden wordt. Zorg ervoor dat deze keywords in elk geval ook in je lijst voor komen en gebruik ze ook als inspiratie om eventueel nieuwe zoektermen te bedenken. Bedenk echter wel: dat je nu vindbaar bent op deze woorden wil nog niet betekenen dat dit de beste keywords zijn!
Je hebt nu een lijst met keywords verzameld. Typ deze allemaal eens in op Google en bekijk per keyword de eerste drie websites. Ga bij deze websites eens naar de bron en kijk welke zoekwoorden bij de metatags staan. Gebruik deze woorden als inspiratie voor de zoektermen op jouw lijst.
Google heeft een hulpprogramma gemaakt speciaal voor zoekwoorden. Gebruik dit programma om alle woorden van je lijst te checken. Je krijgt dan alle varianten te zien en hoe vaak er op gezocht wordt en je vind wellicht nog meer keywords.
Je hebt nu een lange lijst met vele keywords. Met behulp van de resultaten van stap 5 kun je woorden schrappen waar niet veel op wordt gezocht. Andere woorden wil je nu wellicht combineren. Probeer je lijst op volgorde van belangrijkheid te zetten. Zorg dat je 5 tot 10 extra belangrijke woorden boven aan hebt staan.
Je lijst is nu “af”. Je weet nu wat de belangrijkste zoektermen voor je website zijn, en daarmee weet je dus ook wat je belangrijkste zoekwoorden moeten zijn in je website tekst. Bepaal ze en voeg ze dus snel toe in je website!