Voor – en nadelen

Voordat je de keuze maakt om Ahrefs aan te schaffen is het altijd handig om op de hoogte te zijn van enkele aspecten. Dat is de reden dat we je kort de voor – en nadelen van Ahrefs tonen.

Voordelen

  • Ahrefs bevat de grootste database en de meest actieve crawlers op Google na;
  • Je kunt de tool makkelijk gebruiken en het wijst zich vanzelf
  • De data is accuraat en compleet;
  • Sommige functies van Ahrefs zul je bij een andere SEO tool niet snel aantreffen;
  • De tool wordt om de 15/30 minuten geüpdatet, hierdoor beschik je enkel over relevante informatie.

Nadelen

  • Ahrefs is aan de prijzige kant;
  • De technische analyse van de Site Audit kan beter en completer.

Gebruiksvriendelijkheid

De tool is niet gratis, je moet dus een abonnement afsluiten om het te gebruiken. De tool is verder erg gebruiksvriendelijk en bevat handige functionaliteiten. Het is erg belangrijk dat een SEO tool overzichtelijk en makkelijk in gebruik is. Je wilt natuurlijk groeien met je website en geen kansen over het hoofd zien!

Tools / mogelijkheden

De tool bevat allerlei handige en waardevolle toepassingen die jou helpen om hogere posities te halen binnen Google. Dankzij deze mogelijkheden zal er voor jou een wereld opengaan van efficiënte SEO-strategieën. Zie de uitleg hieronder voor meer uitleg van de tools.

Site Explorer
Backlinks hebben een grote invloed op de posities in Google. Ondanks dat beweert Google dat backlinks niet relevant zijn. Iedere SEO’er weet echter dat een goed backlinkprofiel wel degelijk bijdraagt aan betere posities binnen de zoekmachine. Om zulke nieuwe backlinks te verkrijgen, moet je meestal hele spreadsheets met data bekijken. Dit kost een hoop tijd, maar met AHrefs heb je binnen enkele minuten al een volledig overzicht met alle backlinks naar een bepaalde website of pagina. Wil je deze kans graag zelf benutten? Bijvoorbeeld het vinden van alle dofollow-links naar andere websites binnen jouw markt. Bekijk dan hier hoe je boven je concurrenten uitstijgt.

Keyword Explorer
Als je aan de slag gaat met de zoekmachine optimalisatie zul je altijd beginnen met een zoekwoorden onderzoek. De zoekwoorden zijn de termen waar jij op gevonden wilt worden. Je moet zorgen voor een specifieke zoekterm, hierdoor verlaag je de concurrentie en heb je een betere kans. Met de Keyword Explorer kun je de door jou gekozen zoektermen bekijken en zien hoevaak deze wordt ingetypt, hoeveel concurrentie er is en welke belangrijkste gerelateerde zoektermen er zijn. Uiteindelijk kies je voor de zoektermen die het meest ingevoerd worden en het minst gebruikt worden door je concurrenten. Per zoekwoord krijg jij de informatie die je nodig hebt.

Content Explorer
Met deze tool krijg je meer de zoekresultaten van de zoekwoorden te zien. Je ziet bijvoorbeeld op welke website of pagina het zoekwoord al gebruikt wordt. Als je dit goed doorneemt, krijg je meer inspiratie over hoe je ze beter kunt verwerken. Je kunt diverse filters gebruiken, zoals de taal, sociale shares, de domein autoriteit en de datum waarop het zoekwoord werkt. Met deze informatie kun je een concurrentieanalyse maken, zien hoe goed je scoort op SEO gebied en zien hoeveel je nog moet verbeteren.

Alerts
Er zijn drie diverse meldingen die je kunt opzetten, namelijk:

  1. Als je gevonden wilt worden op een nieuwe zoekterm;
  2. Wanneer je een nieuwe backlink krijgt;
  3. Zodra je naam genoemd word en er geen link naar je website is teogevoegd.

Hierdoor ben je direct op de hoogte van de veranderingen rondom je website. Je kunt de Alerts per dag, per week en per maand instellen. Vergeet zeker geen gebruik te maken van deze handige tool, zodat je geen kansen laat liggen.

Rank Tracker
Hiermee houd je in de gaten wat je inspanningen opleveren. Hiermee zie je in één keer hoe je gepositioneerd bent binnen Google voor een zoekwoord. Daarnaast krijg je ook informatie over je huidige positie, het verkeer dat verwacht wordt voor een zoekwoord en je gemiddelde positie. Je ziet snel of je ranking daalt en je moet ingrijpen.

Site Audit en andere mogelijkheden
De Site Audit verstrekt jou informatie over de technische basis van je website. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe snel deze is of de codering en de links wel goed zijn en of je website de correcte certificaten heeft.

Ahrefs heeft buiten deze functionaliteiten nog enkele dingen te bieden. Denk aan functies als het zien hoe je websites linken naar concurrenten en niet naar jou en de plaatst die je website heeft in je rangschikking. Je kunt voor vijf domeinen tegelijkertijd alle SEO informatie vergelijken.

Kosten

Ahrefs biedt vier diverse pakketten aan. Dit verschil zit het hem in de mogelijkheden en functies. Als je deze pakketten wilt vergelijken wat betreft de kosten en de functies, bekijk hieronder de pakketten:

De prijzen van Ahrefs, in vergelijking met de wat nieuwe spelers, liggen aan de hogere kant. Echter heb je wel de garanatie van één van de werelds meest gebruikte SEO tools!

Bruikbaarheid t.a.v. de kosten

Ondanks dat de abonnementen redelijk duur zijn, heb je wel een mooie SEO tool in je bezit die je zeker de goede kant op zal helpen. Bij het duurste pakket kun je genieten van alle tools die Ahrefs aanbiedt. Er is een functie waarbij je de tool zeven dagen voor een lagere prijs kunt uitproberen. Zo kun je de tool enigszins verkennen. Er is veel moeite gestopt in de vriendelijkheid van de website en dat is ook te zien. Ahrefs is makkelijk in gebruik en heeft alles wat je in een SEO tool zoekt.

Conclusie

Wij hopen dat je na het lezen van onze review een beeld hebt bij Ahrefs. Wij vinden de tool namelijk een echte aanrader. Het programma is helemaal compleet, ondanks dat het nog wat verbetering kan gebruiken wat de technische analyse tool betreft. Dat is eigenlijk het enige echte minpunt aan deze tool.

De prijzen van de abonnementen liggen best hoog, daarom denken wij dat deze tool eerder geschikt is voor grote ondernemers. Desondanks valt er niets te klagen over de prijs, je zult namelijk niets te kort komen of iets missen.

Uw advertentie hier?
Toch je SEO / SEA uitbesteden?