Als we gaan kijken naar de markt, dan blijft deze maar groeien. Dit komt ook omdat steeds meer communicatie via de online weg gedaan wordt. Daarnaast blijven er platformen ontstaan en groeien de mogelijkheden in technieken om online marketing toe te passen. Daarnaast is online marketing niet al te duur. Als je een gerichte doelgroep hebt kun je deze met een redelijk klein budget al goed bereiken.
Een ander voordeel is het meten van de resultaten. Bij online marketing wordt er veel gemonitord. Door te analyseren en aan te passen en weer te analyseren ontstaan er verschillende koersen. Uiteindelijk wordt er een koers bepaald, die het beste uitkomt voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan analyses zoals het aantal bezoeken van de website, duur van het bezoek van de website, wel of geen aankoop gedaan of conversie. Hierbij komt ook kijken wat de interesses zijn van jouw doelgroep. Welke wensen hebben zij, welke irritaties hebben zij. Door zulke vragen te stellen kun jij een ideale klant schetsen. Hierdoor is de kans dat ze naar jouw website komen en blijven een stuk groter.
Als je gaat kijken naar de online marketing zijn vier aspecten zeer belangrijk.