Waar staat SEO eigenlijk voor? Dit staat voor “Search Enginge Optimization”, wat letterlijk vertaald kan worden naar “zoekmachine optimalisatie”. Door je website SEO technisch te optimaliseren zorg je ervoor om organisch hoger in de zoekresultaten te scoren. Door de SEO optimalisatie begrijpt Google vaak ook beter wat je doel is met de website en wordt de waarde hiervan verhoogd. Maar staar je vooral niet blind op het optimaliseren voor de zoekmachine Google, je dient namelijk altijd de bezoekers in gedachten te houden. Door optimale gebruikservaring te creëren zorg je ervoor dat de bezoekers langer op de website blijven, wat wederom een goede indicator is van Google dat het gaat om een goede website. Het doel is om zo hoog mogelijk te scoren op de SERP’s. Dit staat voor Search Enginge Result Pages, oftewel de resultaten pagina van je zoekopdrachten in Google. Des te hoger je hier wordt weergegeven, des te beter!
De meest bekende techniek om hoger in de SERP’s te scoren is door het gebruiken van relevante zoekwoorden. Maar dit is slechts één techniek dat bijdraagt aan een hogere positie, hiernaast zijn er nog talloze mogelijkheden die allemaal een steentje bijdragen. Hieronder hebben wij een verdeling gemaakt van elementen die bijdragen aan een betere positie:
Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om altijd goede content te leveren. Mocht je bijvoorbeeld goed gevonden worden, maar blijkt 95% direct weg te klikken doordat de content niet relevant/compleet is? Dan wordt de website binnen de kortste keren naar een lagere positie in de SERP geplaatst. Het is belangrijk om te analyseren op welke zoekterm je gevonden wilt worden met de betreffende pagina en op basis hiervan creëer je correcte, complete én relevante informatie. Google wordt steeds slimmer en begrijpt de synoniemen van de betreffende term steeds beter, wat het fijner en menselijker maakt om SEO technische teksten over te schrijven.
Ook de autoriteit van een website speelt mee, vandaar dat al bestaande grote spelers makkelijker scoren met nieuwe termen, dan een nieuwe concurrent. Ook is de autoriteit hiervan op een bepaald gebied te beïnvloeden, namelijk door middel van backlinks. Dit zijn verwijzingen vanuit andere websites naar jouw website. Ook door actief te zijn op sociale media waarin jij een positie aanneemt waarin jij andere adviseert geeft een duidelijk autoritair signaal af.
Nu dat je pérfecte content hebt geschreven voor je website én gezorgd hebt voor een betere autoritaire uitstraling, dien je nog te kijken naar de techniek van je website. Heb je alles uit de kast gehaald voor je website, maar blijkt deze enorm traag te lopen? Dan kan dit al grote gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je website. Zorg er daarom voor dat je website technisch klopt, snel laad en een goede structuur bevat. Ook door de toename aan verschillende mobiele apparaten is het vandaag de dag bijna een vereiste om een website te hebben met een responsive design. Dit zorgt er namelijk voor dat het ontwerp te allen tijde perfect wordt weergegeven, ongeacht op welk apparaat dit wordt geopend.
De tegenpool van SEO is SEA wat staat voor Search Enginge Advertising. Daar waar het resultaat van SEO maanden kan duren voordat je hier wat van terug ziet, is dit bij SEA andere koek. Je kunt namelijk direct resultaat zien op het moment dat de advertenties beginnen te lopen. Een keerzijde is dat het resultaat ook direct stopt wanneer de advertenties worden uitgezet. Het doel van je advertentiecampagne is natuurlijk om zoveel mogelijk conversies te realiseren, tegen de meest gunstige prijzen. Dit doe je door je campagnes te onderhouden, aan te passen en door budgetten in te stellen. Ook in SEA heb je vertakkingen waar je je in kunt verdiepen, zoals in Shopping of juist in tekst advertenties. De advertenties worden bovenaan de SERP weergegeven, boven de organische zoekresultaten en worden ook weergegeven als “gesponsorde zoekresultaten”.
Er zijn dus meerdere wegen om bezoekers naar je website te krijgen, organisch én betaald. Maar wat is nu de beste keuze voor jouw organisatie? Beide hebben zowel voor- als nadelen en het een is ook niet beter dan het ander, zie het dan ook als twee verschillende marketing takken. Wil je direct resultaat? Dan is SEA je grote vriend. Wil je resultaat op lange termijn dat organisch zoekverkeer levert? Dan dien je SEO te overwegen.
Wil jij graag advies van echte SEA experts over het opzetten van persoonlijke marketing campagnes? Vraag dan gratis een contactmoment op!