Bedenk in eerste instantie wie je publiek is. Wie bezoeken je website, waarom doen ze dat en welke zoekwoorden gebruiken ze daarbij? Zorg ervoor dat deze zoekwoorden subtiel maar doeltreffend in de juiste pagina’s op uw website zijn verwerkt. Onderzoek of er nog betere zoekwoorden zijn waarop je website gevonden kan worden.
Zorg ervoor dat de structuur van je website in orde is. Maak de structuur niet te ingewikkeld en zorg ervoor dat deze ook terug te vinden is in de adressen (url’s) van je webpagina’s. Plaats zo veel mogelijk informatie als tekst en beperk het gebruik van plaatjes en Flash voor het overdragen van informatie.
Maak de content op je website goed leesbaar voor mens én machine. Iedere pagina heeft een unieke titel en inhoud. De ideale tekst is niet langer dan 250 woorden en bevat minstens 4 keer (maar niet veel vaker!) het zoekwoord waar het om gaat.
Zorg ervoor dat de pagina’s op uw eigen website op relevante plaatsen naar elkaar verwijzen. Ook links vanaf andere websites naar uw webpagina’s helpen mee aan een hogere waardering. Maak hierover afspraken met relevante andere websites.
Deze checklist geeft kort weer wat de belangrijkste punten zijn binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO). Wanneer u met SEO aan de slag gaat, kunt u natuurlijk altijd advies inwinnend bij een gespecialiseerd bureau, zoals te vinden via het portaal van Promoot je site.