De kracht van META description en META titel

Het klopt dat de META description en de META titel niet direct zichtbaar zijn op je landingspagina zelf. Maar in de zoekresultaten van Google komt deze paginabeschrijving wél naar voren. Om meer bezoekers te trekken is het belangrijk dat je meta description interessant is. Hij moet aansluiten bij de verwachtingen van de Google-gebruiker en het idee geven dat jouw pagina zijn vraag beantwoordt. Hou je daarom aan de volgende regels bij het schrijven van je meta description:

  • Gebruik niet meer dan 150 tekens – inclusief spaties. Dit geeft je genoeg ruimte voor een lange zin en een wat kortere zin, of drie korte zinnen.
  • Laat de zoekterm waarop de landingspagina is geoptimaliseerd één keer, maar als het kan twee keer, terugkomen.
  • Als de zoekterm uit meerdere woorden bestaat, probeer deze dan direct achter elkaar in de meta description te zetten, eventueel met behulp van interpunctie.
  • Verleid de lezer en vertel hem waarom hij juist naar jóuw pagina moet doorklikken. Wat is er zo uniek aan jouw product?
  • Geef een call to action: gebruik een werkwoord om de lezer tot klikken aan te sporen, maar niet noodzakelijkerwijs het werkwoord “klikken”. Voorbeelden zijn “Bekijk hier onze tarieven” en “Vraag vandaag nog een offerte aan”.
  • Vermeld de naam van je organisatie of site in de beschrijving.
  • Laat geen cliché’s zoals “Zoekt u…?” of “Benieuwd naar…?” in je meta description sluipen.
  • Om het wat concreter te maken geef ik je hieronder een voorbeeld van hoe het wel en niet moet. De zoekterm is in het rood gemarkeerd.
  1. Fout: Zoekt u een leuke bestemming voor uw vakantie? Aan het Lipno stuwmeer is het echt genieten. In ons luxe 8-persoons appartement logeert u comfortabel maar tegen een lage prijs.
  2. Goed: Tijd voor vakantie? Lipno is een Tsjechische regio rondom een prachtig stuwmeer. Huur voordelig ons comfortabele 8-persoons appartement.
Uw advertentie hier?
Toch je SEA uitbesteden?