Voor - en nadelen

SEMrush


Om direct voor een beter beeld te zorgen zullen we kort even de voor – en nadelen tegen elkaar opwegen. We vertellen je graag over onze ervaring met SEMrush en wat ons is opgevallen.

Voordelen

  • Met SEMrush heb je een solide en betrouwbare SEO tool. SEMrush is een tool die alle belangrijke functionaliteiten te bieden heeft. SEMrush kan gezien worden als een “all-in-one” tool.
  • Er zijn complete integratie mogelijkheden met andere welbekende spelers zoals Google Docs, Google Analytics, Google Ads, Trello, verschillende platformen op sociale media en koppelingen met software providers zoals WordPress.
  • SEMrush probeert zichzelf voortdurend te verbeteren en sluit zich nauw aan bij nieuwe ontwikkelingen en trends. SEMrush heeft ook unieke functionaliteiten met betrekking tot diverse tools en rapportages.

Nadelen

  • Doordat er veel geboden wordt kan het voor beginnende SEO’ers als onoverzichtelijk ervaren worden. Het kan eventjes duren voordat je je helemaal prettig voelt bij de tool.
  • SEO tools moeten aangepast kunnen worden aan diverse taalgebieden, echter zul je snel zien dat ze nog tekort schieten op Nederlandse keywords.
  • Wanneer we de prijzen van SEMrush vergelijken met andere tools, dan zijn die van SEMrush ietwat aan de hoge kant. Ben jij enkel op zoek naar een tool die de basis analyse kan uitdraaien of kleine websites kan onderhouden? We raden je dan aan om voor een goedkopere SEO tool te kiezen die beter bij jou past. 

Gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je de lay-out van SEMrush vergelijkt met de lay-out van een andere SEO tool, dan kun je goed zien dat SEMrush veel tijd heeft gestopt in het creëren van een gebruiksvriendelijke platform. Desondanks kunnen beginners het als chaotisch ervaren, maar dat komt door de vele mogelijkheden. Ben jij bijvoorbeeld bekent met de functionaliteiten, dan is het al een stuk makkelijker om met SEMrush te werken.

SEMrush


Speciaal om de starters met moeilijkheden een handje op weg te helpen, heeft Semrush de SEMrush Acadamy bedacht. Hier zul je veel over de tool leren, maar kun je ook meer leren over het verbeteren van je website door middel van SEO. Deze lessen kun je vinden in de vorm van teksten en video’s. Daarnaast worden de lessen zelfs voor ervaren marketeers aangeraden, omdat men er dan zeker van is dat alle functionaliteiten gebruikt worden.

Tools / mogelijkheden

We hebben al meermaals gezegd dat SEMrush gezien kan worden als een “all-in-one” tool en dat er onwijs veel diverse functionaliteiten zijn. Zo verzameld iedere functie weer diverse data of inzichten. Hieronder vind je een lijst met de meest benutte functionaliteiten binnen SEMrush.

Site Audit
Als je eigenaar bent van een website, dan wil je dat er zo veel mogelijk bezoekers een kijkje nemen op jou website. Hiervoor moet je website SEO technisch goed voor elkaar zijn. Zodra je alle voorbereidingen hebt getroffen, denk aan het zoekwoorden onderzoek of het genereren van backlinks, dan heft dit alsnog weinig zin als je website technisch niet in orde is. Binnen een mum van tijd heb jij dankzij de site audit toegang tot een volledig rapportage met eventuele verbeterpunten. Je ziet meteen hoe je de verbeterpunten kunt aanpakken en je website kunt optimaliseren. Erg handig! Hier kun jij ook de score van jouw website bekijken!

SEMrush


Zoekwoorden onderzoek
SEMrush weet dat iedere marketeer met zoekwoorden te maken heeft en wil daarom deze functionaliteit zo juist en toepasselijk mogelijk uitwerken. In een paar seconden heb jij een lijst voor je neus met alle relevante zoekwoorden. Nieuwsgierig hoe dit werkt? Bekijk het hier! Zodra jij één zoekwoord invult, gaat SEMrush alle verbasteringen ook laten zien.de database van SEMrush bevat op dit moment informatie van meer dan 20 miljard zoekwoorden. Hun Keyword Magic Tool geeft tevens een indicatie over de moeilijkheidsgraad van het ingevoerde zoekwoord. Door middel van de moeilijkheidsgraad weet jij hoe moeilijk het is om met het zoekwoord te scoren in Google. Daarnaast geeft het ook weer of de zoekopdracht groeit of afneemt met oog op de voorafgaande periode.

SEMrush


Domein Analyse
Je kunt ook je concurrenten analyseren om erachter te komen of een zoekwoord waarde bevat. SEMrush laat jou zien wat je concurrenten maandelijks investeren in bepaalde zoekwoorden. Het betalen om beter vindbaar te worden door zoekwoorden, wordt SEA (Search Engine Advertising) genoemd. Dit is data dat je kunt gebruiken door te bekijken aan welke zoekopdrachten je concurrenten geld betalen om beter vindbaar te worden. Wanneer je informatie wint, dan heb je een korte lijst met een overzicht van alle zoekwoorden die voldoende volume bevatten. Op basis van deze gegevens kun jij overwogen keuzes maken voor je SEO strategie.

Analyseren van backlinks
Weet jij niet wat een backlink precies is? Een verwijzing (link) van een domein naar jouw domein is een backlink. Hierdoor word je beter gevonden binnen Google. Daarnaast is het niet geheel onbelangrijk om te weten waar je backlinks van vandaan komen en om ze te optimaliseren. Als je links in het menu op “backlinks” klikt en vervolgens je gewenste zoekopdracht invoert, krijg je een overzichtelijke lijst. Uit deze lijst kun je handige informatie als de hoeveelheid backlinks, welke ankerteksten er gebruikt worden, welke categorieën het meeste binnen krijgen, etc. halen. Kom er met de de backlinks-checker achter welke categorieën de meeste ankerteksten generen!

SEMrush


Bijhouden en onderhouden van campagnes
Er komen verschillende aspecten kijken bij het optimaliseren van een website. Hierdoor kun je het overzicht kwijtraken als er geen gestructureerde werkwijze nageleefd wordt. Data is ook nog eens erg belangrijk, heb je dit dus niet overzichtelijk op een rijtje, dan loop je hoogstwaarschijnlijk achter de feiten aan. Speciaal hiervoor heeft SEMrush de functionaliteit “My Projects” ontwikkeld. Jij kan al het overzicht bewaren in slechts één tabblad, ook wanneer je gezamenlijk met een team aan een project werkt. Daarnaast is het mogelijk om overzichtelijke rapportages uit te draaien van alle informatie, teven die van de concurrenten.

Topic Research
Lukt het niet om een nieuwe campagne uit de grond te stampen, maar wil je onwijs graag nieuwe content creëren? Topic Research zal je hierbij helpen! Hiervoor kijken we wederom naar de concurrenten. Er wordt gekeken naar de interessantste content dat binnen die branche te halen valt, hier kun jij vervolgens ideeën uit halen. Voor een lange periode worden de vragen die online aanbod komen, geanalyseerd en geïmplementeerd in nieuwe content. Heb jij dus het gevoel dat het onmogelijk is om nieuwe content te creëren, neem dan even een kijkje in de Topic Research tool voor inspirerende ideeën.

Dit zijn enkel functionaliteiten die SEMrush te bieden heeft. Iedereen gebruikt de tool op zijn eigen manier en behoefte. Iemand kan bijvoorbeeld erg veel gebruik maken van de “site audit”, terwijl iemand anders juist de functionaliteit om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren vaker nodig heeft. Bij SEMrush heb je dus een overvloed aan mogelijkheden en dat wordt ook enorm gewaardeerd aan de tool.

Kosten

SEMrush biedt drie diverse pakketten aan, dit zou in de toekomst nog kunnen veranderen, aangezien er een paar jaar geleden nog vier waren. Wil jij meer weten over de pakketten van SEMrush? Bekijk ze dan hier!

SEMrush


Heb jij genoegen met een basis pakket, dan is het ‘Pro pakket’ ideaal voor jou. Hiermee ben je er als zzp’er, startende ondernemer of hobby marketeer van verzekerd dat je genoeg functionaliteiten kunt gebruiken. Ga je voor een duurder pakket, dan krijg je meer toegang tot diverse data, zoekopdrachten, integratie mogelijkheden, etc.

In het begin van de review hebben we al opgenoemd dat de pakketten redelijk aan de dure kant zitten. Vergelijk je namelijk de prijzen met een tool als Ahrefs, dan kunnen de maandelijkse tarieven erg verschillen. De Pro en Guru pakketten zijn wel gratis uit te proberen. SEMrush geeft jou de kans om beide pakketten 7 dagen lang, gratis te testen. Dit is een optie die je zeker niet moet afslaan!

Bruikbaarheid t.a.v. de kosten

SEMrush


De diverse en inzichtelijke functionaliteiten die SEMrush te bieden heeft wegen desondanks zeker op tegen de tarieven die gevraagd worden. De maandelijkse kosten zijn dan wel iets hoger, maar wanneer we dit langs de functionaliteiten leggen en je het voor jezelf overweegt zul je zien dat dit het waard is. Wanneer jij gewend bent aan SEMrush, dan wil je liever geen andere SEO tool meer gebruiken!

Onze conclusie

Semrush is een van de SEO tools die aan de top staan van alle SEO tools. De ietwat hogere maandelijkse tarieven kunnen kleine ondernemingen afschrikken. Voor de grotere spelers is SEMrush echter een uitstekende keuze! Dankzij de “all-in-one” tool wordt je met grote hoeveelheden aan verschillende functionaliteiten ontzorgt. Hierdoor kunnen complete analyses gevormd worden. 
De tool zou zich wel nog kunnen ontwikkelen op het gebied van de Nederlandse zoekwoorden. Dit heeft echter wat meer tijd nodig, voordat er zichtbaar resultaat van is. 

Wij vinden dat SEMrush een welverdiende plek aan de top heeft gekregen! Wanneer jij voor Semrush kiest, weet je zeker dat je met een SEO tool van het hoogste niveau werkt!

Uw advertentie hier?
Toch je SEO / SEA uitbesteden?