Bij het uitkiezen van een geschikte SEO tool voor jouw bedrijf is het raadzaam om enkele tools tegen elkaar af te wegen. Daarom starten wij onze review met de voor- en nadelen van Morningscore.
De voordelen van Morningscore
De nadelen van Morningscore
Zoals we al benoemd hebben, Morningscore is speciaal ontwikkeld voor de beginnende gebruiker. Met een overzichtelijk en duidelijk design wil Morningscore rust uitstralen. Zo is er een ‘tooltip info’ button ingebouwd en zijn er meerdere tutorials en guides beschikbaar. Het is raadzaam om hier gebruik van te maken wanneer je slechts weinig kennis van SEO hebt. Daarbij geeft het een goed inzicht in de zaken die je uit het platform kunt halen en waar je het specifiek voor kunt gebruiken. Voor ervaren marketeers is het dan ook niet gek om hier eens een kijkje te nemen, al is het voor de beginner eerder een must.
Aangezien Morningscore zichzelf profileert als een all-in-one SEO tool leek het ons belangrijk om de verschillende features even uit te lichten. Elke functie biedt namelijk andere, waardevolle informatie aan de gebruiker. Hiermee kun jij vervolgens jouw website optimaliseren én inzien wat je concurrenten doen.
1. De zoekwoord positie tracker
De zoekwoord positie tracker geeft je inzicht in de scores die gekoppeld zijn aan je geplaatste content. De zoekwoorden die jij hebt ingesteld voor een bepaald artikel worden zo getraceerd. Hierdoor kun je duidelijk zien wat je zoekwoorden doen, waar ze staan in de ranking, hoeveel verkeer je erdoor binnenhaalt en of de score stijgt of daalt. Het makkelijkst is dit te zien aan het bijstaande pijltje. Is dit groen? Dan is dat een goed teken en is je zoekwoord gestegen in de ranking. Is het juist rood? Dan is het betreffende zoekwoord gedaald. Om dit probleem op te lossen kun je de content van oude artikelen vernieuwen, zo kun je de ranking gemakkelijk omhoog helpen.
2. De gezondheid van je website checken
De zoekmachine controleert websites regelmatig middels een crawler, een kleine bot die over de site heenloopt. Hierbij wordt er gekeken naar inkomende links, uitgaande links, redirects, meta-title’s, afbeeldingen en zo voort. De website check imiteert dit proces om zo te kijken hoe het ervoor staat met jouw website. Wordt een belangrijke pagina bijvoorbeeld niet gevonden? Dan kun jij dit direct oplossen.
3. Het bekijken van je linkbuilding analyse
Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van de standaard SEO werkzaamheden. Deze backlinks verwijzen namelijk vanuit een andere partij naar jouw site. Dit betekent indirect dat ze de betreffende pagina een relevante bron vinden. Google vindt dit belangrijk en rankt jouw pagina zo hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger. Een overzicht en analyse van deze links is dan ook waardevol voor jouw SEO werkzaamheden. Zo zie je direct welke links erbij zijn gekomen en welke er juist weggaan. Daarbij zie je ook de sterkte (domain authority) bij de betreffende link staan. Staat de link op een betrouwbare website die zelf ook hoog scoort wordt dit natuurlijk relevanter gevonden.
4. Organisch verkeer tracker
Met deze feature krijg je een overzicht over het verkeer dat op jouw website komt. Denk zo aan het aantal bezoekers, de maandelijkse groei of daling en middels welke zoekwoorden ze jouw website bereiken. Dit is vergelijkbaar met het platform van Google Analytics, alleen kun je daar geen concurrenten traceren. Bij Morningscore kun je beide, waardoor je de gegevens van concurrenten kunt gebruiken om jouw website naar een hoger niveau te tillen.
5. SEO suggesties
Om jouw teksten nog beter te maken zie je in Morningscore ook of je SEO nog verbeteringsmogelijkheden heeft en hoe je deze kunt behalen. Denk zo aan pagina’s die nog geen meta-title hebben. Deze meldingen worden verdeeld in categorieën zodat jij de belangrijkste meldingen er direct tussenuit pikt.
6. Analyse van de concurrenten
Ideaal om je concurrenten in de gaten te houden is de concurrenten analyse op Morningscore. Je kunt zo gemakkelijk de werkwijze kopiëren en zien waar anderen hun backlinks gehaald hebben. Wanneer jij dezelfde partijen benaderd krijg jij misschien wel hetzelfde succes.
Er zijn nog andere functies beschikbaar in Morningscore welke we hier niet uitlichten. Echter zijn dit 6 grote, belangrijke functies welke het nut van Morningscore goed weergeven.
Zoals we eerder al benoemd hebben zijn de kosten van Morningscore erg voordelig met wat je ervoor terugkrijgt. Zo bieden ze 3 verschillende pakketten aan maar kun je ook contact opnemen voor een pakket op maat. Zo ben je zeker van een pakket dat bij jouw en jouw bedrijf past.
Het Lite pakket
Voor de beginnende marketeer, fanatieke blogger of beginnende affiliate shop.
Het Business en Pro pakket
Eigenlijk prima voor elk online bedrijfje dat al wat verder van de grond is. Je krijgt hier meerdere gebruikers en je kunt een stuk meer websites tracken.
Zo bruikbaar is Morningscore ten opzichte van de kosten
Omdat het bedrijf nog redelijk nieuw is krijg je veel voor de prijs. Hiermee wil het bedrijf kunnen concurreren met grotere spelers in de markt. Denk hierbij aan SEMrush, MOZ of Ahrefs, welke al jaren aan de top staan. Als nieuw bedrijf (2018) kom je daar niet zomaar tussen. De prijs maakt ze echter aantrekkelijk en tegelijk is het een zeer volledige SEO tool.
Morningscore is een top speler die veel waar voor zijn geld geeft op SEO gebied. De tool geeft veel goede en duidelijke inzichten die jij zeker kunt toepassen om jouw website te verbeteren. Daarbij is de moderne touch en het overzichtelijke design versassend en verfrissend tegenover enkele grotere spelers. Echter zijn er wel enkele nadelen aan het platform. Zo laat het SEA en sociale media analyses buiten beschouwing, maar wanneer je dit niet nodig hebt is het niet zo’n gemis.
Wil jij het platform graag eerst testen? Morningscore biedt nu een gratis testperiode aan van 14 dagen. Zo zie je direct wat het platform jou kan bieden.