De CPA (cost-per-action) is het bedrag dat betaald wordt aan Google per conversie. Binnen Google Adwords worden de variabele klikkosten per conversie berekend. Vergeet ook de vaste kosten van de campagne niet. In het verlengde hiervan, ligt de ROI. Dat is de afkorting voor return on investment (rendement op investering). Het is de verhouding tussen de Adwordskosten en de winst die wordt behaald door de Adwords verkopen.
De kosten van Adwords zijn afhankelijk van het feit of de campagne door de website eigenaar zelf of door een daarvoor ingehuurd bedrijf wordt uitgevoerd. Wanneer de Adwords campagne door een extern bedrijf wordt uitgevoerd, heeft men vaak te maken met opstartkosten en maandelijkse abonnementskosten. Er zijn ook bedrijven die werken zonder opstartkosten en wordt er gefactureerd op uurbasis. Ook kan het lonend zijn om de website aan te passen, zoals met extra landingpages, om een hogere Adwords ROI te behalen.
Elke keer men op uw advertentie klikt, betaalt men een klein bedrag aan Google, dat kan variëren tussen enkele eurocenten per klik voor zoekwoorden met weinig competitie, tot meer dan 5 euro voor zeer gewilde competitieve zoekwoorden. Let naast de vaste en variabele kosten (zowel intern als extern) van de Adwords campagne vooral op de ROI en conversies.